رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۱۸ نوع محصول کشاورزی با کمترین میزان آلایندگی سموم تولید و با برچسب گواهی سلامت روانه بازار می‌شود.

محمدحسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست شورای مشاوران سلامت دستگاه‌های اجرایی استان قزوین گفت: این میزان محصولات در قالب سبزی و صیفی در یک هزار و ۸۰۰ هکتار کشت می‌شود.

برای استفاده از محصولات سالم اگرچه یکسری اقدامات ساختاری صورت گرفته است، اما نیازمند کار‌های ترویجی و تبلیغی هستیم تا این مهم توسعه یابد.

میانگین مصرف سموم شیمیایی در بخش کشاورزی کشور ۲.۴ کیلوگرم است که این میزان در استان قزوین ۲.۲ کیلوگرم در هکتار بوده و پایین‌تر از میانگین کشوری است.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که ضرورت استفاده از سموم برای تولید ضروری است.

اگرچه تعداد محصولات سالم نشان از گام‌های مثبت استان قزوین در راستای سلامت غذایی است، با این حال باید مساحت و تعداد تولیدات سالم افزایش یابد. 

 طرح نسخه نویسی الکترونیکی در حوزه فروش سموم گیاهی از مردادماه سال جاری آغاز شد و در استان عملیاتی می‌شود. 

بزرگترین مشکل و البته بیشترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی ساماندهی مراکز فروش سموم گیاهی است که بازرسان حفظ نباتات سازمان به صورت نوبه‌ای از ۲۰۰ مرکز فروش سم بازدید کرده و از فروش محصولات تاریخ مصرف گذشته و تقلبی جلوگیری می‌کنند. 

برای داشتن غذای سالم و سلامت جامعه باید همه دستگاه‌ها پای کار باشند که در سال‌های قبل عمده وظایف دستگاه‌ها برای سلامت غذایی جامعه مغفول ماند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.